تبلیغات
رد پای مردی از دیار آسمان - نظارت امام معصوم بر اعمال
رد پای مردی از دیار آسمان

نظارت امام معصوم بر اعمال

جمعه 14 مهر 1391

مهمترین اعتقادات شیعه مسئله نظارت امام معصوم علیه السلام بر اعمال است.

شیعه معتقد است حضرات معصومین (علیهم السلام) شاهد و ناظر بر اعمال ما هستند،وجود مقدس امام هادی علیه الصلاة و السلام در زیارت « جامعه كبیره » بدین امر مهم تصریح فرموده اند و بحق می توان گفت كه این زیارت شریفه یك دایرة المعارف امام شناسی است.
در فرازی از زیارت جامعه می فرمایند :« ...و شهداء علی خلقه »
یعنی :شما ائمه علیهم السلام حجت های خداوند متعال بر خلقش هستید.
در فرهنگ گرانسنگ قرآن نیز از وجود مقدس حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله به عنوان گواه بر مردم یاد شده است،خداوند متعال در سوره مباركه بقره ـ آیه 143 می فرماید :
« ... و كذلك جعلناكم امة وسطا لتكونوا شهدا علی الناس و یكون الرسول علیكم شهیدا »
همانگونه كه قبله یك قبله میانه است شما را نیز امت میانه ای قرار دادیم تا گواه بر مردم باشید و پیامبر هم گواه بر شما.
«سماعه»نقل میکند:

 

                                 

كه از امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه 41 سوره نساء سـؤال كردم كه خداوند می فرماید:

فكیف اذا جئنا من كل امة بشهید و جئنا بك علی هولاء شهیدا »
حال آنان چگونه است آنروز كه برای هر امتی گواهی بر اعمالشان می خواهیم و تو را گواه بر آنان قرار دادیم.

امام صادق علیه السلام در جواب من فرمودند:
«نزلت فی امة محمد صلی الله علیه و آله و سلم خاصة فی كل قرن منهم امام منا شاهد علیهم و محمد صلی الله علیه و آله شاهد علینا(1)
این آیه فقط در شان امت محمد(ص ) نازل شده و در هر قرنی امامی از ما اهل بیت گواه خداوند بر مردم هستند و پیامبر صلی الله علیه و آله گواه خداوند بر ماست،همچنین امام باقر علیه السلام در روایتی به سند صحیحه فرمودند:

ما ائمه امت میانه هستیم و ما گواهان خداوند بر خلقش و حجت های او در روی زمین هستیم.(2)
بطور كلی با توجه به آیات و روایات شیعه این مطلب به اثبات می رسد كه ائمه هدی علیهم السلام همچون رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله شاهد بر اعمال و رفتار ما هستند و در این مطلب نه تنها شیعیان بر اساس قرآن و روایات اهل البیت علیهم السلام اعتقاد راسخ دارند،حتی اهل سنت نیز بر این مطلب اذعان نموده اند.
(ابوالقاسم حسكانی)از علما اهل سنت در كتاب « شواهد التنزیل » از علی علیه السلام حدیثی را نقل می كند كه ذیل آیه 143 سوره بقره فرمودند:مراد از شاهدان،ما اهل البیت هستیم،رسول خدا شاهد بر ما و ما شاهدان خداوند بر خلقش هستیم و حجت های او در روی زمین.(3)
نكته قابل توجه آنست كه مسئله عرضه اعمال به خدمت وجود مقدس حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف دارای اثر تربیتی فوق العاده ای است كه بعدا به آن اشاره خواهیم داشت
.

شیعه عاشقی كه می داند محبوبش هر لحظه او را زیر نظر دارد و بر اعمال و رفتار او نظارت می نماید سعی می كند كه در نحوه عملكرد خود دقت بیشتری داشته باشد.
امام باقر علیه السلام فرمودند :« إن الاعمال تعرض عالی نبیكم كل عشیه الخمیس فلیستح احدكم أن تعرض علی نبیه العمل القبیح »(4)

تمام اعمال شما هر شب پنجشنبه به پیامبرتان عرضه می شود پس باید از اینكه عمل زشتی از شما بر پیامبر عرضه شود خجالت زده باشید.
امام رضا علیه آلاف التحیة و الثنا فرمودند : «و الله إن اعمالكم لتعرض علی فی كل یوم و لیله» (5)
به خدا سوگند كه اعمال شما هر شب و روز بر من عرضه می شود.
لازم به ذكر است كه مسئله عرضه اعمال در روایات به بیانات متفاوتی وارد شده بعضی از روایات روز پنجشنبه را روز عرضه اعمال بر پیامبر یا یكی از معصومین صلوات الله علیهم اجمعین می دانند،بعضی دیگر هر روز صبح و عصر و در بعضی روز و شب را به عنوان وقت عرضه اعمال بیان داشته اند اما قدر مسلم اینكه اعمال ما بر اساس روایات به معصومین و اكنون به وجود مقدس امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)عرضه می شود و مثل گزارشی كه كارمندان در ابتدای روز و یا در پایان ساعت كاری و حتی هفتگی و ماهانه به ریاست شركت تقدیم می كنند اعمال ما نیز مورد دقت و بررسی قرار می گیرد.
در زیارت روز جمعه خطاب به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ناله سر می دهیم كه :
« السلام علیك یا عین الله فی خلقه »درود و سلام بر چشم خدا در بین مخلوقاتش.
« رمیله » (یكی از اصحاب امیرالمومنین علیه السلام ) نقل می كند : سخت بیمار شده بودم تا اینكه روز جمعه قدری احساس سبكی كردم با خودم گفتم بهتر است آبی به صورت زده و به امامت امیرالمومنین علیه السلام نماز بخوانم،به مسجد رفتم هنگامی كه حضرت بالای منبر می رفتند دوباره حالم بد شد هنگام بازگشت علی علیه السلام از مسجد به محله قصر تشریف بردند و من نیز ایشان را همراهی كرده و همراه ایشان به آن محله رفتم .
امیرالمومنین علیه السلام به من فرمودند:ای رمیله دیدم كه از درد به خود می پیچیدی !
گفتم :بله یا امیرالمومنین و جریان بیماری خود را برای ایشان تعریف كردم و از انگیزه حضورم در نماز با آن حضرت سخن گفتم،حضرت فرمودند:

یا رمیله لیس من مومن یمرض الا مرضنا بمرضه ولایحزن الا حزنا بحزنه و لایدعوا إلا امنا لدعائه و لایسكت إلا و عوناله!
ای رمیله هیچ مومنی بیمار نمی شود مگر آنكه ما هم در غم او غمگین می شویم و ناراحت نمی شود مگر آنكه ما هم در غم او غمگین می شویم و هیچ دعایی نمی كند مگر آنكه به دعای او آمین می گوئیم و سكوت نمی كند مگر آنكه ما برایش دعا می كنیم،
عرضه داشتم یا امیرالمومنین فدایت گردم این مطلب مربوط به كسانی است كه با شما در این مكان هستند اما كسانی كه در اطراف و اكناف زمین زندگی می كنند چطور؟

فرمودند:«یا رمیله لیس یغیب عنا مومن فی شرق الارض و لافی غربها.

ای رمیله هیچ مومنی در شرق و غرب زمین از ما غائب نیست(6)
نكته مهمی كه ذیل این روایت قابل ذكر است آنكه این حدیث و احادیثی از این قبیل باید در باور انسان جای گرفته و بدان اعتماد و وجدان پیدا كنیم،به عبارت دیگر این حقیقت را با تمام وجود احساس كنیم،در این صورت « غیبت » برای ما به منزله « مشاهده » خواهد شد و همواره خود را در محضر آن ولی الهی احساس خواهیم كرد.
امام سجاد علیه السلام به ابوخالد كابلی می فرمایند : « یا اباخالد إن اهل زمان غیبته القائلین بامامته و المنتظرین لظهوره افضل من اهل كل زمان لان الله تبارك و تعالی اعطاهم من العقول و الافهام و المعرفه ماصارت به الغیبه عندهم بمنزله المشاهده » (7)
ای اباخالد همانا مردم در زمان غیبت او كه اعتقاد به امامتش دارند و در انتظار ظهورش هستند از مردم همه زمانها بهترند زیرا خدای تبارك و تعالی چنان فهم و عقل و معرفتی به آنها عنایت فرموده كه غیبت برای آنها به منزله دیدن حضوری شده است .
دقت در مضمون روایت فوق مطالب عمیقی از زلال حكمت اهل البیت علیهم السلام را بر ما روشن می دارد. شیعه معتقد و عاشق دلباخته امام زمان می تواند به مرحله ای از فهم و درك عالی برسد كه غیبت برای او به منزله مشاهده حضوری و در خدمت امام زمان (عج)بوده باشد. یعنی به توفیق و عنایت خداوند به مرحله ای از شناخت می رسد كه پرده غیبت برای او حائل نشده و در عالی ترین رتبه های امام شناسی به مرحله ای نائل گردد كه گویی در حضور امام عصر عجل الله تعالی فرجه بسر می برد و غیبت برایش به منزله مشاهده است،كه « طوبی لهم و حسن مآب ».
وجود مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در توقیع مبارك خطاب به شیخ مفید رحمة الله تعالی علیه می فرمایند :

« فانا نحیط علما بانبائكم و لایعزب عنا شی من اخباركم ... إنا غیر مهملین لمراعاتكم ولاناسین لذكركم » (8)
ما به آنچه بر شما می گذرد احاطه علمی داریم و هیچیك از خبرهای شما از ما پوشیده نیست ...

ما نسبت به رعایت حال شما اهمال نمی كنیم و یاد شما را فراموش نمی كنیم .
ابوبصیر نقل می كند كه با حضرت باقر علیه السلام داخل مسجد شدم در حالیكه مردم رفت و آمد می كردند حضرت به من فرمودند از مردم سوال كن كه آیا مرا می بینند هركس از آنجا رد می شد از او می پرسیدم آیا ابوجعفر علیه السلام را ندیدی می گفت : نه در حالیكه ایشان در كنار من ایستاده بودند.
تا اینكه ابوهارون نابینا(مكفوف) وارد شد حضرت فرمودند : از این بپرس گفتم آیا ابوجعفر علیه السلام را ندیدی
گفت : مگر نه همین است كه اینجا ایستاده
گفتم : از كجا دانستی؟
گفت : چطور ندانم در حالیكه او نوری درخشنده و تابناك است!
ابوبصیر می گوید شنیدم كه آنحضرت به مردی از اهل افریقا می فرمودند : حال راشد چطور است؟
پاسخ داد : او زنده و با عقیده صحیح است،او را ترك می گفتم در حالیكه به شما سلام می رسانم .
حضرت فرمودند : خدا او را رحمت كند.
گفت : مگر او به رحمت خدا رفته است؟
فرمودند : بله پرسید چه موقع حضرت فرمودند : دو روز پس از خارج شدن تو آن مرد گفت : به خدا قسم كه او بیمار نبود و هیچگونه ناراحتی نداشت .
ابوبصیر می گوید : من پرسیدم آن مرد كه بود حضرت پاسخ دادند : یكی از افراد معتقد به ولایت و از دوستداران ما بود.
و فرمودند : اگر فكر می كنید كه نسبت به شما دیدگانی بینا و گوشهایی شنوا نداریم بد تصور كرده اید. به خدا قسم كه هیچیك از اعمال شما بر ما مخفی نیست پس همه ما را حاضر بدانید و خود را به كارهای خوب عادت دهید و از اهل خیر باشید تا بدان شناخته شوید كه من فرزندان و شیعیان خود را به آن سفارش می كنم ».(9)
مراحل شهادت
خداوند متعال عالم الغیب و الشهاده است او شاهد و ناظر بر اعمال ماست و به پنهان و آشكار ما اطلاع دارد.
در قرآن كریم می فرماید : « والله علی كل شی شهید »
شاهد چون در محلی حضور پیدا كرده و تحمل شهادت نموده شهید نیز نامیده می شود در واقع شهادت دارای دو مرحله است .
الف ) مرحله تحمل شهادت
ب ) مرحله آوا شهادت
بدین معنا كه فردی را كه بناست به مطلبی شهادت بدهد باید به متن آن موضوع وارد باشد و آن موضوع را به چشم خود مشاهده نموده باشد كه این مرحله را مرحله تحمل شهادت می گویند تا زماینكه نزد قاضی رسیده و آوا شهادت نماید.
در مورد افراد عادی باید گفت كه به ظاهر مطلبی شهادت می دهند و بر اساس حجیت ظواهر در باب قضا مورد قبول است یعنی در واقع شاهد به آنچه دیده است شهادت می دهد افراد عادی هرگز نمی توانند از واقع مطلب و به عبارت دیگر كنه مطلبی اطلاع بیابند.
به بیان دیگر باید گفت ; شهادت یك مفهوم كلی است كه دارای مراتبی است و برترین مرتبه آنرا فقط خداوند و ذوات مقدسه معصوم علیهم السلام درك می كنند. این مطلب نیز حكمتی دارد كه با دقت در آن می توان به مطالب نابی رسید.
اگر خداوند متعال و معصومین علیهم السلام شاهد بر اعمال ما هستند (به عنوان عالی ترین مرحله تحمل و درك شهادت ) بدان جهت است كه مظهر ستار العیوبی بوده و هرگز كنه مطلب و مافی الضمیر افراد را به دیگری بازگو نخواهند نمود.

اگر بدانیم اعمال ما مورد دقت آن امام بزرگوار خواهد بود حتما سعی می كنیم عملی مطابق رضایت معصوم را در پرونده اعمال خود ثبت كنیم.

امید آنكه تمام اعمال ما مورد رضایت آنحضرت بوده و لحظه به لحظه در جلب رضایتش بكوشیم!  
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سند روایات:
1 ـ كافی كتاب الحجه ص 190 حدیث اول
2 ـ كافی كتاب الحجه ص 190 حدیث 4
3 ـ تاویل الایات الظاهره سیدعلی حسینی الاسترآبای (نیمه دوم قرن دهم ) به نقل از شواهد التنزیل
4 ـ بحارالانوار ج 23 ص 343 ـ ینابیع المعاجز سیدهاشم بحرانی ص 101
5 ـ ینابیع المعاجز سیدهاشم بحرانی ص 100
6 ـ بصائر الدرجات ج 1 باب 16
7 ـ كمال الدین مرحوم صدوق باب 31 حدیث 2
8 ـ احتجاج طبرسی ج 2 ص 323
9 ـ خرائج مرحوم راوندی ص 92 به نقل از مقاله حجه الاسلام علی اسماعیلی با نام عرض اعمال ویژه نامه صبح وصال شعبان 1418 هـ ق ص 125 

                                                                                                                        التماس دعا


سایه
شنبه 17 فروردین 1392 10:29 ب.ظ
سلام اموزنده بود خسته نباشید ممنون میشم اگه منو هم لینک کنید
http://sayem809.blogfa.com/
ملیحه
چهارشنبه 6 دی 1391 01:48 ب.ظ
سلام. به روزم و منتظر نظرات ارزشمندتون هستم در رابطه با این جمله مقام معظم رهبری:
---------------------------------------------------------
بصیرت خودتان را بالا ببرید، آگاهى خودتان را بالا ببرید. من مكرر این جمله‏ ى امیرالمؤمنین را به نظرم در جنگ صفین در گفتارها بیان كردم كه فرمود: «الا و لایحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر». میدانید، سختى پرچم امیرالمؤمنین از پرچم پیغمبر، از جهاتى بیشتر بود؛ چون در پرچم پیغمبر دشمن معلوم بود، دوست هم معلوم بود؛ در زیر پرچم امیرالمؤمنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهائى را میزد كه دوست میزند؛ همان نماز جماعت را كه تو اردوگاه امیرالمؤمنین میخواندند، تو اردوگاه طرف مقابل هم - در جنگ جمل و صفین و نهروان - میخواندند. حالا شما باشید، چه كار میكنید؟
معلّم و دیگر هیچ ...
جمعه 19 آبان 1391 10:05 ب.ظ
راهــــی به خـــــــدا دارد خلوتــــــگه تنـــهایی ----- آنجا که روی از خود آنجا که به خود آیــــــــی

هر جا که ســـــــری بردم در پــرده تو را دیــــدم ----- تو پرده نشـــــــینی و من هـرزه ی هر جایی

بیدار تو تا بـــــودم رویـــــــای تو مـــــــی دیــــدم ----- بیدار کن از خـــــوابم ای شــــــــــاهد رویایی

از چشم تو می خیزد هنگامه ی ســــر مستی ----- وز زلف تو می زایــــد انگیزه ی شــــــــیدایی

هر نقش نگارینــت چــون منظره ی خورشـــــید ----- مجموعه ی لطف است و منظومه ی زیبایی

چشمی که تماشاگر دز حسن تو باشد نیست ----- در عشق نمی گنجد این حسن تماشـــایی
سلااااااااااااااااااام. امیدوارم حالتون خوب باشه. ببخشید که خیلی فرصت نکردم بهتون سر بزنم. همواره بیادتان هستم
ملیحه
پنجشنبه 11 آبان 1391 09:31 ق.ظ
دل من باز هم بهانه میگیرد
قلب سرخ تو را نشانه میگیرد
آسمان دلم بارانیست
چشمهایم هوای گریه میگیرد

گشته ام کوچه های شهرم را
شاید از تو نشانی تازه میگیرد
آفتابم چهره افشا کن
حرفهایم بوی شکوه میگیرد

شاید آن روز که سهراب نوشت:

تا شقایق هست زندگی باید کرد...
خبری از دل پر درد گل یاس نداشت.

باید اینطور نوشت:
هر گلی هست...
چه شقایق چه گل پیچک و یاس
تا نیاید آقا
زندگی دشوار است

سلام به روزم
ابجی نفس
چهارشنبه 26 مهر 1391 05:00 ب.ظ
دادا باتوافق لینک موافقی سری بزن
زخمیه کربلا
شنبه 22 مهر 1391 04:41 ب.ظ
ای شهیدان گاه یادی از ما كنید
یادی از یاران این دنیا كنید
یادی از واماندگان قافله
خفتگان، جاماندگان از قافله
پاسخ سعید : سلام مرسی،لطف کردی رفیق
ملیحه
جمعه 14 مهر 1391 09:51 ب.ظ
سلام آقا سعید خوبید. کم پیدا شدید
پاسخ سعید : سلام مرسی که به یادمی،دیگه دیگه گرفتارم!
هدی
چهارشنبه 3 خرداد 1391 11:16 ب.ظ
سلام.وب پر محتوایی دارید.خسته نباشید.با اجازتون من از قسمتی از این مطلبتون رو در وبم استفاده کردم.اگه مشکلی داره بهم بگید.یاعلی.در پناه حق.
پاسخ سعید : سلام ممنون از انتخاب و حسن سلیقتون،خواهش میکنم،فقط کاش آدرس وبلاگتو میدادی که منم استفاده میکردم...
صاعقه
دوشنبه 26 دی 1390 12:52 ب.ظ
من گریه می ریزم به پای جاده ات، تا / آئینه کاری کرده باشم مقدمت را

اوّل ضمیر غائب مفرد کجائی؟ / ای پاسخ آدینه های پر معمّا . . .

التماس دعا...یامهدی*
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


فهرست وبلاگ
پیوندهای روزانه
آرشیو
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها